De oprichting van PJ Schoonmaakdiensten op 2 februari 2009 markeerde voor Peter Jagersma een spannende ommezwaai van werknemer naar zelfstandig ondernemer en van horeca naar schoonmaak. Naarmate de jaren verstreken ontstond bij Peter de wens om zijn vrijetijd met familie en vrienden door te brengen. Een wens die hij moeilijk kon combineren met de horeca. In zijn jeugd had Peter kennis gemaakt met de schoonmaak. Een ervaring die hem goed beviel. Hij besloot zijn oude liefde op te pakken.
Gewend om keihard te werken en hoge kwaliteit te leveren, zette de kersverse ondernemer zich met volle aandacht in voor de opdrachten die zijn klanten hem gunden. Daarnaast onderzocht hij met welke technieken, materialen en schoonmaakmiddelen hij wilde werken. Veiligheid en zorg werden daarbij de sleutelwoorden. Peter zocht technieken waarbij hij een dienstverlening kon garanderen met betrouwbare en duurzame materialen en zoveel mogelijk milieuvriendelijke middelen.
Gedreven door de kernwaarden ‘kwaliteit, betrouwbaarheid en vakmanschap’ zette Peter altijd de vraag van zijn klanten centraal. En dat loonde. Binnen drie jaar had hij zoveel werk dat de eerste persoonsleden in dienst kwamen. De verhuizing naar het bedrijfspand aan De Finne 6 in Grou zorgde in 2017 voor meer vraag naar gespecialiseerde schoonmaak. Peter breidde zijn team uit met geschoold personeel.
Met het grotere team veranderden Peter’s taken van de werkvloer naar meer coördinerende werkzaamheden. Als gevolg groeide ook de druk op de administratie. Trots vertelt Peter dat zijn vrouw Joke in 2018 de administratie op zich nam én mede-eigenaar werd van PJ Schoonmaakdiensten.
31 jaar werkte Joke, met veel plezier, bij een supermarkt. Dankzij haar werk als kassière ontdekte ze haar interesse voor administratie. Haar werkgever bood haar de ruimte om zich hierin verder te ontwikkelen. Joke, gestructureerd van aard, genoot met volle teugen van de afwisseling die haar werk hierdoor kreeg.
Naast haar inzet voor de supermarkt hielp ze regelmatig met schoonmaken bij PJ Schoonmaakdiensten. Terloops nam ze ook steeds meer administratieve taken op zich. Maar…… “Tiden hawwe tiden”, lacht Joke. Zo kwam In 2018 de dag dat ze haar werk bij de supermarkt vaarwel zei om zich samen met Peter te richten op PJ Schoonmaakdiensten.
Inmiddels bestaat het hechte team van PJ Schoonmaakdiensten uit zo’n tien professionals die zich met veel enthousiasme inzetten. In het seizoen is dit team wel twee keer zo groot. Peter richt zich met name op de kwaliteitsbewaking van te gebruiken middelen, materialen en methoden, als ook het geleverde werk. Joke ontfermt zich over de administratie. Wie denkt dat de eigenaren zich ver houden van de werkvloer, vergist zich lelijk. “Ik moet af en toe echt die ladder op”, lacht Peter.